pancocon Office Professional Plus 2013 Key and Download URL will be send via Email within 8 hours. cheap office 2013 key buy cheap windows 10 key buy cheap office 2016 key Windows 10 Home Key Office Professional Key sale
Nov 23, 2011 | Post by: Ivita 1 Comments

Ko uzzinājām konferencē par bērnu pamatkompetencēm uzsākot skolu

Uzsākam informēšanu no dažādiem LVK pārstāvju apmeklētajiem pasākumiem, daloties savās pārdomās, cerot, ka tas kādam var noderēt…

2011.gada 15.novembrī notika projektu rezultātu izplatīšanas konference- pamatkompetenču attīstība bērnu sagatavošanai skolai. Šo nelielo ieskatu sniedzu es, Ivita Mauriņa, un vecāku iniciatīvas grupas „Nauda seko bērnam” aktīvā mamma Diāna Blūma.

Kopējā noskaņa bija interesanta, atrasties starp 200 pedagogiem un izglītības darbiniekiem, virmoja sajūta, it kā šis būtu kāds obligāti apmeklējams pasākums, jo daudzi bija garlaikoti, mazliet neticīgi klausoties atziņas par lielo pilotprojektu.
Par pilotprojekta „Sešgadīgo izglītojamo mācību programmas ieviešanas uzsākšana” rezultātiem informēja Valsts izglītības satura centra pārstāvis I.Vasmanis. Vai skaistie ekspertu ieteikumi pēc pilotskolu apmeklējumiem un programmas izvērtēšanas- veicināt bērnos vairāk radošumu, neizmantot šablonu metodi pirmsskolniekiem, kur visi rada vienādas lietas; ļaut bērniem tēmas vidū pašiem savā starpā aprunāties, pēc tam ievirzot atpakaļ, skolotājam negaidīt jau iepriekš sev zināmo vienīgo un pareizo atbildi; ieteikumi ir izskanējuši, tomēr vai skolotāji zina, kā tos ieviest praksē? Ja gadiem ir darīts tā, kā pierasts, kā pašiem mācīts, kā ierasto pieeju un ritmu mainīt? Man šķiet, ka bez konkrētiem praktiskiem un metodiskiem ieteikumiem skolotājiem, šādi spārnoti secinājumi nogulsies putekļos pie pārējiem. Līdz gada beigām Valsts izglītības satura centra mājas lapā būs vēl jaunumi un metodiskie ieteikumi skolotājiem.

Un vēl interesanti, kāpēc uzaicinātas runāt tika tās skolas, kurām pamatā ir pozitīvas atziņas no pilotprojekta, kaut gan visiem ir zināms, ka viedokļi krasi atšķīrās, bija skolas ar citu viedokli. Diāna ir runājusi ar privātskolas „Patnis” (kas arī piedalījās aprobācijas pilotprojektā) pārstāvi un no šīs skolas secinājumi nav tik viennozīmīgi. Skaidrs, ka bērni jau ir spējīgi mācīties sešu gadu vecumā, tikai jautājums ir par to, vai bērni ir spējīgi to darīt skolas vidē. Zane Ozola, kas pārstāv privātskolu „Patnis” saka tā: „Šī programma ir detalizēti izstrādāta līdz pēdējam sīkumam – kurā nedēļas dienā un kurā stundā skolotājs ar bērniem darīs to un to un beigās sasniegs kādu konkrētu rezultātu. Ir arī vienoti mācību līdzekļi. Kur problēma? Interpretācijai un radošai domai vietas te gandrīz neatliek. Vai nebūtu daudz vienkāršāk, ja ministrija definētu ietvaru – sešu gadu vecumā bērnam jāprot skaitīt līdz 10, jāpazīst drukātie burti, jāzina savas valsts un ielas nosaukums… Kā to sasniegt – tas lai paliek skolas vai bērnudārza ziņā. Šobrīd ir ļoti izglītoti pedagogi, skolu vadībā strādā daudz maģistru un doktoru – vai tiešām ministrija kopā ar ekspertiem var radīt labāku programmu nekā pati konkrētā skola? Atļaujos to apšaubīt. Ja mēs esam pieraduši strādāt modelī, kur „augšas” norāda „apakšām”, kā pareizi strādāt, un izglītības dokumenti lielākoties tiek veidoti šādā stilā, tad nevaram gaidīt mūsdienīgus rezultātus.” Ja bērniem 6 gadu vecumā būs iespēja palikt bērnudārza vidē un rotaļājoties mācīties, tad lai tā būtu. Un šo bērnudārza grupiņu droši var nosaukt par 1.klasi. Tas arī būtu lielai daļai pieņemams risinājums.

Pieredzē dalījās arī izmēģinājuma skolas, domas dažādas, tomēr visam cauri skanēja, ka ne jau rakstīt, lasīt un rēķināt ir rādītājs, ka bērns ir gatavs skolai, bet gan prasmes un sociālās iemaņas. Jo daudzi bērni nākot uz skolu nemāk turēt šķēres un rakstāmo, nemāk apģērbties. Pilsotskolās ļoti daudz tika strādāts ar izmēģinājuma klašu vecākiem, bet jājautā, vai tad parastajās klasēs tas nebūtu jādara? Un, redzot lielo vecāku atsaucību, tas būtu jāturpina arī ar pārējiem vecākiem. Jo visi bērni ir īpaši, ne tikai pilot klašu. Negatīvs vērtējums izskanēja no Ķekavas- ka bērniem bijis par maz rotaļu, spēļu, tēlotājdarbību, bērni paši jautājuši, kad beidzot būs laiks rotaļām. Pozitīvi vērtēts, ka daudz laika tika pavadīts ārā. Mazliet izbrīnu raisīja kāda foto redzamais sakņupušais bērns pie mazā datora, vai šādas ierīces būtu tik maziem bērniem vispār jālieto?

Mums ar Diānu radās ieteikums paņemt to labo, kas no projekta bijis, jo prezentācijās tas parādījās- gan mācību līdzekļi, gan ciešā sadarbība ar vecākiem, gan integrētais mācību plāns, gan skolotāju savstarpējās attiecības; galvenais arī izplatīt pieredzi plašāk, lai visas skolas to uzzina, kā jau izskanēja informācija, tad uz piltoskolām dodas tuvākās apkārtnes skolas pieredzes braucienos, kas mūsuprāt ir lieliski, veidot tuvākas attiecības arī starp skolām!

Konferences beigās skolotāji vienojās, ka pārsvarā jau svarīgs mums ir standarts, nevis bērns; mēs gatavojam skolai, bet būtu taču jāgatavo dzīvei, jo ar aiziešanu skolā bērnība nebeidzas. Tomēr bija sajūta, ka tā ir frāze, kas izskanējusi ne vienu reizi vien, tomēr tas viss paliek saspīlētajā gaisā karājoties, skolotāji saskatās un dodas mājup, lai turpinātu tāpat, kā līdz šim….

Pozitīvu pieredzi sniedza vairākas skolas un pirmsskolas Comenius programmas ietvaros, tēmas projektos dažādas- veselīgs dzīvesveids, radošums, nodarbību vadīšana ārā, pamatā skolotāji devās pieredzes apmaiņas braucienos un tad kopā ar bērniem darbojās katra konkrētā projekta ietvaros. Viss redzētais bija jauki un iedvesmojoši, tomēr es sev uzdevu jautājumu- kāda būtu mazo bērnu ikdiena, ja nebūtu šī finansējuma? Jo visas darbošanās bija jauki paraugi, kā darboties ikdienā, tomēr mums nav jāgaida kāds projekts, lai to realizētu dzīvē, patiesībā, iepazīstoties ar citu projektu pieredzi, labo praksi varam pārnest jau šodien, domāju, ka pirmsskolas neatteiktu nevienam pastāstīt par saviem projektiem un nodotu pašu derīgāko tālāk, lai arvien vairāk bērnu iegūtu citas pieejas un interesantas aktivitātes. Nepameta sajūta, ka pamata motivācija pedagogiem bija dodies uz ārzemēm, jo daudziem tieši šī ir pirmā pieredzi doties ārpus Latvijas. Neapšaubāmi, cilvēki ir strādājuši ar visu sirdi, ielikuši savas labākā idejas, no kurām varam smelties, visi realizētie projekti ir atrodami šajā datu bāzē- www.europeansharedtreasure.eu/.

Aicinām skolas un īpaši pirmsskolas piedalīties Comenius programmas projektos, iesniegšanas termiņi ir jau pavasarī, iespējamas jauno pedagogu asistentūras, divpusējās un daudzpusējās partnerības, reģionālās partnerības, skolotāju stipendijas.

Ar sveicieniem,

Ivita un Diāna

One Comment to Ko uzzinājām konferencē par bērnu pamatkompetencēm uzsākot skolu

  1. skolotāja
    November 28, 2011 7:43 pm

    Paldies par aktivitāti! Piekrītu arī vērojumiem un secinājumiem.Bija patīkami lasīt argumentētu vecāku viedokli! Tas tiešām palīdz darbā.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *